2022 Menu
Tiltagende Lys 15
Uge 15, 2022
af Rick Joyner

Tro på Gud er også tro på os selv. Dette er ikke tro på vores retfærdighed, visdom eller endda tro, men tro på, at Han's værk i os er tilstrækkeligt til alt, hvad Han kalder os til at gøre. Falsk ydmyghed er en afvisning af Guds tilstrækkelighed i os og er en krænkelse af Ham.

Når vi kritiserer andres børn, kritiserer vi så ikke forældrene? Når vi kritiserer Herrens børn, kritiserer vi så ikke Ham, eller siger vi, at vi ikke godkender den måde, Han opdrager dem på? Overvej nu det samme om dig selv. Når du har en lav mening om dig selv, kritiserer du så ikke Han's skaberværk?

Vi diskuterede før, hvordan Moses lød ydmyg, da han fortalte Herren ved den brændende busk, at han ikke var tilstrækkelig til de store opgaver, som Herren havde kaldt ham til. Alligevel fik dette Herrens vrede til at brænde mod ham. Dette var ikke ydmyghed, men en frygtelig stolthed for Moses at sige, at hans utilstrækkelighed var større end Guds tilstrækkelighed. Er det ikke det, vi gør, når vi tror, vi ikke er værdige eller i stand til at gøre noget, Han har kaldt os til? I sandhed er vi ikke værdige, dygtige, retfærdige eller kloge nok til noget, som Gud har kaldet os til at gøre.

Dette må vi afgøre, ikke for at blive frygtsomme eller tilbageholdende, men så vores tro skal være på Herren og ikke på os selv.

Da Moses svarede ved at værdsætte hans utilstrækkelighed over Guds magt, svarede Herren i sin vrede ved at bede Moses om at kaste sin stav til jorden. I profetisk symbolik repræsenterer en stav ofte et kald eller en tjeneste, som Moses i virkeligheden var ved at kaste til jorden i sin falske ydmyghed. Da han gjorde dette, blev hans stav til en slange og jagtede ham, indtil han tog den op igen. Måske er de dæmoner og problemer, der jager os, i virkeligheden vores eget kald, vi har forkastet. Hvis det er tilfældet, er der kun én ting, vi kan gøre for at stoppe dem: Saml det op, Gud har kaldt os til, i stedet for at irettesætte djævelen.

Hvis vi ser på vores utilstrækkeligheder og svagheder som muligheder for, at Guds kraft og visdom kan blive åbenbaret gennem os, lærer vi at lede efter Han's styrke i vores tilstrækkelighed, og vores tro på Ham vokser. Derfor lærte apostlen Paulus at prale af sine svagheder. Vi er alle på kant i vores hovedet, men hvis Han er med os, er der intet, vi ikke kan gøre eller overvinde.

At huske på, at vi er utilstrækkelige, samtidig med at vi er frimodige i Ham, er at have tro på Ham og ikke på os selv. Dette er sand ydmyghed. Da vi ved, at Han bruger de svage til at forvirre de mægtige og tåbelige til at forvirre de vise i denne verden (se 1. Korintherbrev 1:27), kan vi acceptere Han's kald ved at vide, at vi er de svageste og mest tåbelige, Han har til rådighed. Dette er den tro, der behager Ham, eftersom vores tro forbliver på Ham på trods af vores utilstrækkelighed.

Visdom er at holde vores fokus på Herren og ikke på os selv, uanset om vi betragter os selv som kloge og stærke eller svage og tåbelige. Hvis du synes, det er for udfordrende at forblive ordentligt afbalanceret i alt, har du også ret i det. Vi kan ikke gøre noget af dette uden Ham, men Han lover at lede os og aldrig svigte os, og vi stoler på, at Han retter os, når vi kommer ud af balance. Men lad os beslutte ikke at begrave nogen af de talenter, Han giver os, men snarere at bruge dem alle til det maksimale, hvilket kræver troens frimodighed.

Synd eller ondskab og lovtrældom omtales som surdej i Skriften. Disse er modsætninger, men endnu mere dybtgående og har samme rod. Israel blev befalet at fejre de usyrede brøds fest for at huske, hvordan de forlod Egypten i hast, at deres brød ikke nåede at blive syret. Når der kommer surdej i vores brød (som repræsenterer vores liv), er det fordi vi er holdt op med at bevæge os og vokse i vores vandring med Herren. Når vi bremser vores efterfølgelse af Ham, lurer surdej og kommer normalt i en af disse former: synd og ondskab eller lovtrældom.

Livets flod er en flod, ikke en sø eller en dam. En flod flyder altid og går et sted hen. Vand, som er en metafor for sandhed i Skriften, vil af naturen blive forurenet, når det sætter sig ét sted. Det kristne liv kaldes en "vandring", fordi når vi lever det, bevæger vi os og går et sted hen.

Enhver muskel, der ikke bruges, vil hentære. Hentæring er måske det mest almindelige kendetegn for kristne i dag, og det har os i et dødbringende greb. Vi skal op og begynde at bevæge os igen. Selvom vi begynder at bevæge os i den forkerte retning, som slapheden siger, kan det, der ikke bevæger sig, styres. Hvis vi i det mindste bevæger os, kan Han begynde at styre os.

Vi burde slet ikke ville tage fejl, men lige nu er det måske det mest forfriskende, vi har set i et stykke tid, at kristne begynder at at tage fejl af frimodigheden. Hvis vi gør det, og folk bliver frelst, eller en vækkelse starter, som Herren ikke havde til hensigt, tror jeg, Han vil tilgive os. Er det ikke det, Jonatan gjorde, da han angreb filisternes garnison i 1 Samuelsbog 14?

Ugens Ord 16
OP